سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب
استراتژی بازاریابی

در ۲۶ مارس ۲۰۰۴ شركت لنوو يک توافق نامه ایی را با كميته بين المللی المپيک جهت همكاری در سطوح بالا امضا كرد. شركت لنوو اولين شركت چينی ایی بود كه به اين مهم  دست يافت. ورزش يک پيشينه قديمی و  طولانی دارد اما، تا آن زمان از اين پيشينه طولانی به عنوان وسيله جهت بازاريابی مدرن استفاده نشده بود. هدف شرکت لنوو از تجزيه و تحليل بازاريابی این بود که، بازاريابی بوسيله ورزش صورت گیرد و شركت لنوو به عنوان متولی اين كار قرار گرفت.

شركت لنوو انتظار داشت تا تعدادی استراتژی بازاريابی ورزشی از اين روش پيدا كند و به شركت ها در جهت استفاده از ورزش به عنوان يک فرصت فوق العاده  برای سيستم های بازاريابی استاندارد راهنمايی دهد و راه ورود به بازارهای جهانی را، در اين روش برای شركت های چينی هموار سازد.

بازاريابی ورزشی با افزايش سرمايه گذاری می توانست باعث افزايش توليد و نهايتا افزايش فروش شود، در نتیجه هماهنگی پيوسته بازاريابی ها وعملكرد بر پايه شرايط درست می توانست باعث موفقيت شود. اقتصاد بوسيله پيشرفت های تكنولوژی متحول شده بود و شركت لنوو به عنوان بزرگترين شركت در زمينه كامپيوتری  فعاليت خود را در المپيک چين آغاز كرد. اسپانسر های بزرگ بايد توليدات خوب خود را در المپيک ارائه می دادند اين يعنی اين كه شركت لنوو بايد يک سری از استراتژی هایی را برای بازاريابی ورزشی داشته باشد و از آنجايی كه بازاريابی ورزشی نيروی محرک شركت لنوو بود پس المپيک توانست باعث رونق برند لنوو شود. لنوو بهترين محصولات را برای المپيک فراهم كرده بود كه داراي ضمانت نامه های قدرتمند بودند  بنابراين بازاريابی ورزشی يكی از مهمترين فرآيند های پيشرفت  لنوو بود.

  • استراتژی بازاریابی شرکت لنوو

استراتژی بازاريابی شركت لنوو اين فرضيه را توصيف می کرد كه آن ها تكنولوژی المپيک و فرهنگ المپيك هستند. تكنولوژی و فرهنگ المپيک دو بخش از اساسی ترين استراتژی های مهم المپيک  پكن بودند، به منظور دستيابی به اين اهداف، شركت لنوو يک سری  برنامه های پيشرفته برای بازاريابی در المپيک را اجرا کرد.

برای بازاريابی ورزشی و به منظور دستيابی به اهداف، شرکت لنوو بايد يک نقشه راه ایجاد می کرد و از جزئيات بازاريابی ورزشی مطلع می شد. تكنولوژی  المپيک و فرهنگ های المپيک دو استراتژی شعار المپيک پكن بودند.تكنولوژی المپيک به این معنا بود که؛ اسپانسر اصلی المپيک بايد توليدات با كيفيت جهت ارائه در المپيک معرفی كند و تنها نام مشهور برند مهم نيست.

فرهنگ المپیک به این معنا بود که؛ بازاريابی ورزشی يک فرهنگ است و تاكيد بر روی كسب و كار بازاريابی ورزش نبايد فقط جهت فروش زياد باشد بلكه هدف باید ایجاد فرهنگ مناسب و ورزش برای مشتری ها و در نهایت ایجاد اشتیاق در مردم باشد.

بازاريابی ورزشی برای شركت ها از جهت اينكه ورزش يک فعاليت ديناميكی و با سلامت افراد درگير است و فرهنگ مناطق را نيز در بر می گيرد می تواند در جهت افزايش محبوبيت برند و نام تجاری شركت نقش به سزايی داشته با شد.با توجه به توضيحات و بحث های مطرح شده  باز هم هستند كسانی كه ادعا می كنند؛ شركت لنوو صلاحيت اسپانسری المپيک را نداشت و ارزش آن به اندازه ای نبود كه اسپانسر المپيك شود.

به هر حال ارزش شركت لنوو از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ از ۳۰۷۰۰۰۰۰۰۰۰ يوان به۶۰۷۰۰۰۰۰۰۰۰  يوان افزايش پيدا كرده  بود. شهرت نام تجاری برند لنوو توانست  از ۵۳ درصد به ۶۲ درصد برسد و فروش خالص آن نيز ۴ درصد افزايش يافت. تجربه موفقیت آمیز پايان المپيک ۲۰۰۸ شركت لنوو، با ارائه خدمات نوين و با كيفيت، كه برنده شدن نشان خدمات طلايی المپيک را در پی داشت منجر به افزايش خدمات رسانی این شرکت شد به طوری که این شرکت توانست به اوج پيشرفت و ترقی برسد.


نویسندگان: طیبه پور تقی، فرید اجلی، ابوالفضل بازرگانیان

مطلب قبلیمطلب بعدی

3 دیدگاه

  1. درود بر شما..
    متن بسیار خوب و تاثیر گزاری بود. و البته جذابیت آن، در این قسمت دوچندان شده:”فرهنگ المپیک به این معنا بود که؛ بازاريابی ورزشی يک فرهنگ است و تاكيد بر روی كسب و كار بازاريابی ورزش نبايد فقط جهت فروش زياد باشد بلكه هدف باید ایجاد فرهنگ مناسب و ورزش برای مشتری ها و در نهایت ایجاد اشتیاق در مردم باشد.”
    موفق و پیروز باشید

  2. میشه گفت واقعا استراتزی خیلی خوبی را در پیش گرفتند که هم بازار خوبی داشته و سود اوری بالایی رو به همراه داشته و همچنین فرهنگ و روش خوبی رو ارایه داده ولی یک مشکلی از نظر من وجود داره اینه که فقط مختص به المپیک بوده و میشه گفت که این استراتزی بدون وجود ماراتون های بزرگی مثل المپیک امکان پذیر نیست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *