بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی نوعی بازار یابی مستقیم است که با استفاده از ایمیل پیام هایی مانند: فروش یا جمع آوری هزینه به مخاطبان ارسال می شود. ابزار این ارتباط ایمیل یا رایانامه است که خط ارتباطی بین شما و مخاطب است.
سوالاتی که معمولا هنگام انتقال پیام ممکن است با آن ها روبرو شوید در دو دسته قرار می گیرد:

  • چگونه مطمئن شوم پیام من به هدف رسیده است؟
  • چگونه از بازخورد مخاطبان نسبت به پیام خود اطلاع یابم؟

اولین و اصلی ترین قانون در ایمیل مارکتینگ اجازه خود کاربر است. عضویت کاربران در سایت یا خبرنامه ساده ترین راه کسب اجازه از آن هاست و کاربران با عضویت شان به شما اجازه می دهند از ایمیل شان برای ارتباط با آن ها استفاده کنید. مسئله مهم و درخور توجه اعتماد سازی در بازار یابی اینترنتی می باشد. اگر بدون اجازه کاربران با ایمیل شان اقدام به فروش کنید می تواند تبعات سنگینی برای شما به همراه داشته باشد.
اندازه گیری و بررسی در بازاریابی ایمیلی بسیار مهم است. در استفاده از ایمیل مارکتینگ داشتن دانش کافی و مناسب ضروری است. اگر چنین دانشی برای تحلیل و بررسی کامل آمار دریافتی ندارید بهتر است ابتدا مطالعه نموده و تا حدی دانش خود را افزایش دهید، درغیر اینصورت حتما از یک متخصص کمک بگیرید. تحلیل درست یا اشتباه آمار در کمپین تبلیغاتی مرز بین پیروزی و شکست است. مطالعه مسائل بازاریابی و برند سازی می تواند برای یک بازار یاب مفید باشد.
ایمیل های ارسالی را در ۵ دسته می توان قرار داد:
خبرنامه: شرکت ها و گروه های تجاری و غیر تجاری از خبرنامه برای ارتباط و اطلاع بهتر و بیشتر با مخاطبان خود استفاده می کنند.

  • DIGEST
    این گروه در زبان فارسی معنای درستی ندارند. معمولا به ایمیل هایی گفته می شود که خلاصه ای از فعالیت های انجام شده و پیشنهاد هایی را برای هفته ها و ماه های آتی را در بر دارند.
  • ایمیل های اختصاصی
    به ایمیل هایی که تنها در یک مورد خاص اطلاعات ارائه می دهند گفته می شود و تا حدودی شبیه صفحات هدف هستند.
  • ایمیل های تبلیغاتی
    در صورتی که هزینه ای را به فرد یا گروهی برای ارسال ایمیل های تبلیغاتی خود پرداخت کنید و آنها در خبرنامه خود برای شما تبلیغات کنند از ایمیل تبلیغاتی استفاده نموده اید.
  • ایمیل تبادلی
    به ایمیل هایی گفته می شود که در پایان عملیاتی که کاربر انجام داده برای او ارسال می شود. رایج ترین آن ایمیل هایی است که برای تایید و خوش آمد به خبرنامه ارسال می گردد.

عدم اطلاع از اینکه آیا افراد مایل به دریافت نامه هستند یا خیر منجر به ارسال هرز نامه می گردد که غیر اخلاقی و غیر قانونی است. برای موفقیت در برقراری ارتباطی قوی توجه به علاقه کاربران ضروری است. بهتر است در نامه های خود گزینه لغو عضویت را نیز قرار دهید تا در صورت عدم تمایل به دریافت خبرنامه لغو اشتراک کنند.
هدف بازاریابی همیشه فروش نیست گاهی شناخت علامت تجاری یک شرکت یا سازمان به عموم مردم در بلند مدت موجب افزایش سود می شود. امروزه اسکریپت و برنامه های تحت وب زیادی برای بازاریابی ایمیلی وجود دارد که شاید رایگان نباشند.
با شناختی درست از بازار یابی ایمیلی و قواعد آن می توانیم در هزینه های شرکت صرفه جویی کرده و سود بیشتری را نصیب شرکت کنیم.


  •  نویسنده: خانم سمانه درآرام، دانشجوی کارشناسی مدیریت صنعتی
  • استاد راهنما: خانم مینا جعفر صابونچی

مطلب قبلیمطلب بعدی

0 دیدگاه

  1. سلام به نظرم جالب بود . و بر این باورم هنوز بازاریابی با ایمیل قوی تر و ماندگار تر از سایر تبلیغات اینترنتی است به دلیل اینکه هنگامی که کاربر وارد ایمیل خود می شود شاخصه اولش این است که کاربر در زمان مناسب و شاید در آرامش ایمیل های خودش را چک می کند و به عبارتی زمان زیادی در نگاه کردن به یک تبلیغ و یا معرفی کالا در ایمیل بیشتر است از سایر ابزارهای معرفی دیگر . در هر صورت از مقاله شما لذت بردم و استفاده بردم و متشکرم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *