سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب

oie_tfzlyN1cHyvA-compressed

آمیخته بازاریابی ورزشی عناصر قابل كنترلی هستند كه بازاریاب ورزشی برای رسیدن به اهداف در اختیار دارد. این عناصر عبارتند از:

  • محصول

بازی یا اتفاقی است كه ورزش نامیده می شود و شامل عناصر ملموس و غیر ملموس است كه باعث منحصر به فرد شدن آن می گردد. عناصر ملموس شامل: نوع ورزش، ورزشكار و … می باشد و عناصر غیر ملموس شامل: تجربه ورزشی، فشار روحی و … است. ” در بررسی كه بر روی عنصر محصول از عناصر آمیخته بازاریابی در لیگ برتر كشور انجام شد، به این نتیجه رسیدند كه از دیدگاه مدیران باشگاه های حاضر در لیگ فوتبال ایران، اكثر متغیرهای مورد بررسی از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نمی باشد. در این میان لیگ ژاپن نسبت به لیگ های ایران و كره جنوبی از وضعیت مناسبتری برخوردار می باشد.

  • قیمت

قیمت و ارزش گذاری به طور موثری متمایز و پیچیده است و مانند هر نوع تجارتی، ورزش هزینه در بر دارد. مخاطبان قیمت را با ارزش برابر می دانند و برای خرید ورزش بر اساس شهودی، مقایسه با پدیده های رقیب، اذهان عمومی و دیگر عوامل تصمیم گیری می كنند.

  • تبلیغات

به هر گونه انتقال اطلاعات از شخصی به شخص دیگر و درك آن گفته می شود و شامل مجموعه آگهی، فروشحضوری، پیش فروش و روابط عمومی می باشد.

  • كانال توزیع

با توجه به نوع خدمات ارائه شده، به كانالهای توزیع فیزیكی و الكترونیكی و یا هر دو نیاز است و موسسات ورزشی ممكن است خدمات خود را مستقیما یا از طریق سازمان های واسطه ارائه نمایند.

  • شواهد فیزیكی

شامل نمای باشگاه و ساختمانها، چشم انداز، وسایل تجهیز شده در درون سازمان، كاركنان و علائم و نشانه های درج شده در سازمان و نشانه های قابل رویت همگی شواهدی هستند كه كیفیت خدمات یك سازمان ورزشی را نشان می دهند. این سازمانها باید شواهد فیزیكی خویش را با دقت ارائه كنند چون بر مشتریان تاثیر بسزایی می گذارد.

  • بهره وری و كیفیت

این دو عامل دو روی سكه اند و نمی توان انها را مجزا از هم دانست. برای بهره وری باید هزینه ها راكنترل كرد ولی بی جهت اقدام به كاهش هزینه ها باعث ناراحتی و نارضایتی مشتریان می شود. و در جهت كیفیت بخشی درسرمایه گذاری باید درك مناسبی از تناسب بین افزایش درآمد و افزایش هزینه داشت تا منجر به زیان موسسه نشود.

  • فرآیند

ارائه ورزشی به مشتریان، مستلزم طراحی و ایجاد فرایند مناسب می باشد. یك فرایند نشانگر روش و شكلی است كه سیستم های ارائه كننده خدمات، كار خود را انجام می دهند. فرایندهایی كه بد طراحی می شوند باعث ناكارایی خدمات و نهایتا ناراحتی مشتریان می شوند. امروزه برای بقا در بازار ورزشی باید هوشیار، بیدار و پویا و پركار بود. پویایی یعنی مطابقت با دگرگونیها و نیازهای محیط ورزش. بازاریاب ورزشی مقتدر كسی است كه تغییرات را پیش بینی كند و به موقع از انها استفاده نماید .

امروزه مدیریت بازاریابی ورزشی، مدیریتی است استراتژیك، كه باید در آن ضعف ها و قوت های درون سازمانی از یك طرف، فرصت ها و مخاطرات محیطی یا برون سازمانی ازطرف دیگر با دقت، صحت و سرعت بررسی و ارزیابی شود تا بتوان با تطبیق قابلیت های درون سازمانی و فرصت های برون سازمانی به هدفها دست یافت. محیط بر سازمان ورزشی حاكم است، هر گونه تصمیم دولت و قانون گذاری در زمینه های گوناگون، مقررات، سیستم پولی و مالیاتی،سیستم عرضی، قطع رابطه سیاسی، رقابت، جمعیت،درامد و حتی آب و هوا و شرایط اقلیمی و بومی همه به نوعی بر سیستم بازارهای ورزشی و اجزای آنها اثر می گذارند و از آنها تاثیر می پذیرند. هر حركتی كه بازاریاب ورزشی انجام می دهد، هم تحت تاثیر عوامل محیطی گوناگون است و هم به نحوی بر آنها اثر می گذارد و این اثارممكن است بسیار عمیق یا جزئی باشد.

مهمترین ویژگی محیط دگرگونی و تغییر است. در این دگرگونیها، فرصت ها و تهدیدات و خطراتی وجود دارد كه بازاریاب ورزشی باید بامطالعه، بررسی و ارزیابی آنها بیشترین استفاده را از فرصتها ببرد و تهدیدات و خطرها را به حداقل برساند. برای درك بهتر عوامل محیطی باید انها را مورد شناسایی و ارزیابی قرار دهند و اطلاعات مربوط به آن را گرد آوری و تجزیه و تحلیل نمایند. محیط شناسی و محیط یابی سبب می شود تا بازاریاب ورزشی بتواند بهتر و سریعتر فرصتها را بشناسد و بازارهایی را برای خود به وجود آورد.


فخرالدینی

مطلب قبلیمطلب بعدی

0 دیدگاه

  1. با سلام و وقت به خیر
    سپاس فراوان از ارائه مطلب تخصصی شما که توانست دید گاه جدیدی را فراروی بنده قرار دهد.
    قلمتان در راه ارتقاء و تعالی علم در کشورمان

  2. با سلام و عرض ادب
    باید ورزش کشور به خصوص فوتبال را بصورت یک صنعت دید و از آن استفاده کرد چون همه جوامع ورزش را دوست دارند و مطلب گذاشته شده بسیار مفید و کاربردی بود
    با سپاس فراوان

  3. با سلام در هر نوع فعالیت بازاریابی شناخت مخاطب مهم است و این امر از طریق تبلیغات در رسانه های مرتبط با امور ورزش وتربیت بدنی امکان پذیر می باشد باسپاس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *