با توجه به اهمیت آموزش بازاریابی و شناخت نظر های بزرگان علم مدیریت؛ در این مطلب به آموزش فرآیند های تجاری با توجه به نظر بزرگان این رشته می پردازیم.

مهندس آمریکایی فریدریک ونیس لوتایلور در اوایل قرن بیستم کیفیت فرآیند های صنعتی را ارتقا و تحت تاثیر قرار داد. شاید بتوان به نوعی او را یکی از اولین افرادی که به آموزش های فرآیند های تجاری و شناخت آن پرداخت، قلمداد کرد. اصول مدیریت های آن بر روی استاندارد سازی آموزش فرآیند های تجاری و آموزش سیستماتیک و نقش کارکنان و مدیران تمرکز دارد. روش های او به صورت گسترده در آمریکا، روسیه و بخشی از اروپا بکار گرفته شده است و باعث توسعه مطالعه های زمان و حرکت و تکنیک های بهنیه سازی ماندنی در نمودار سازمانی گردیده است.

در انتهای قرن بیستم پیتر دراکر وقت زیادی بر روی ساده سازی وغیر متمرکز نمودن فرآیند ها نمود که منجر به مفاهیم برون سپاری گردید. این شخص نیز با در نظر گرفتن اهمیت آموزش فرآیند های تجاری به بررسی و تحقیق پرداخت.

سایر تعریف ها در فرآیند های تجاری:

در ابتدای ۱۹۹۰ همکاری شرکت های آمریکایی و زیر مجموعه هایشان در دنیا شروع به باز مهندسی آموزش فرآیند های تجاری شد. این کار به منظور به دست آوردن رقابت پذیری که در دهه های پیشین از دست داده بودند شکل گرفت.

داون پورت(۱۹۹۳) فرآیند های تجاری را به صورت زیر تعریف می کند:

“مجموعه ای از فعالیت های اندازه پذیر و ساختار یافته که به منظور تولید محصول خاص برای مشتری یا بازار خاص طراحی شده اند؛ که تاکید فراوان بر نحوه انجام کار از سازمان بجای تمرکز بر محصول دارد. یک فرآیند، یک سفارش مشخص از فعالیت های کاری در زمان و فضا می باشد که شامل شروع و پایانی است و به صورت واضح تعریف شده است. یک ساختار فعالیت و انتخاب یک روش فرآیندی مستلزم اعمال مهم مشتری است و فرآیند ها ساختاری هستند که توسط آن سازمان ها برای مشتری ارزش آفرینی می کنند.”

این تعریف شامل ویژگی های خاص می شود که یک فرآیند باید داشته باشد و این مسئله خود به اهمیت آموزش فرآیند های تجاری تاکید می نماید.

این ویژگی ها با تمرکز در آموزش فرآیند های تجاری و در منطقه های تجاری فرآیند ها بدست می آیند تا تمرکز برچشم انداز تولید شکل گیرد. از تعریف دوان پورت می توان نتیجه گرفت که یک فرآیند تجاری باید حدود مشخص و واضح و ورودی و خروجی داشته باشد که شامل اجزا کوچکتر و فعالیت ها می شود که در طول زمان سفارش داده می شوند و در آموزش فرآیند های تجاری نیز لحاظ می گردند. بنابراین باید یک دریافت کننده سفارش مشتری وجود داشته باشد و انتقال آن باید منجر به خلق ارزش برای مشتری گردد تا آموزش فرآیند تجاری کامل شود.

نویسنده : تیم تدوین متحوا


ممکن است به مقالات زیر علاقمند باشید :
فرآیند های تجاری آشنایی با بزرگان علم مدیریت( آدام اسمیت)
مطلب قبلیمطلب بعدی

12 دیدگاه

  1. در بازاریابی البته آموزش از کارکنان شروع شود وبه طور جدی این کار پیش رود وبازاریابی از درون سازمان شروع شود نتیجه قابل توجهی خواهد داشت پس نظریه فیلسوف آمریکایی درست میباشد وما هم باید راه اون رو در بازاریابی از داخل سازمان ادامه بدهیم

  2. این عمل کرد این فعالیت وفرآینده مستلزم مهم مشتری است این ویژگی باعث یک فعالیت تجاری باید ورودی وخرجی داشته باش وطول زمان درکشور ما هم این فرآیند عملی شود

  3. با سلام
    مدیریت فرآیند تجاری علاوه بر خودکار سازی گردش کار قابلیت های دیگری را فراهم کرده است . این مزایا عبارتند از
    ۱: مستند سازی و تعریف فرآیند ها
    ۲ : خو کارسازی اجرای فرآیند ها
    ۳ : شناسایی فرصت ها و بهبود فرآیند ها
    ۴ : حذف فعالیت‌های غیر ضروری
    ۵ : کنترل کارایی فرآیند های در حال اجرا
    ۶ : همکاری مشتری و شرکا
    ۷ : کاهش منابع مورد نیاز
    ۸ : افزایش هماهنگی
    ۹ : افزایش رضایت مندی مشتری
    ۱۰ چابکی سازمان

  4. طبق دیدگاه دوان پورت می توان نتیجه گرفت که در اخر نتیجه کار زمانی مشخص میشود که منجر به خلق ارزش برای مشتری شود که شامل ارزش کاربردی و ارزش پولی و ارزش اجتماعی و ارزش روانی می شود.

  5. در کل فرایند به مجموعهٔ فعالیت‌های به هم پیوسته‌ای اطلاق می‌شود که برای ایجاد یک یا چند تغییر تعریف شده طراحی و پیاده شده‌است. در ضمن هر فرایند با یک فعالیت مشخص آغاز و با یک فعالیت مشخص نیز پایان می‌یابد. تشخیص این فعالیت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برای شناسایی فرایند برخوردار است. به منظور تأکید بر ضرورت تشخیص فعالیت‌های آغاز کننده و خاتمه دهنده، فرایند را به عنوان مجموعهٔ فعالیت‌های به هم پیوسته‌ای که با یک فعالیت مشخص آغاز می‌شود و با یک فعالیت مشخص پایان می‌یابد، نیز تعریف کرده‌اند.

  6. سيستم مديريت فرايندهاي تجاري دوران ، سيستمي است که امکان تعريف، اجرا، مديريت ، مانیتورینگ و نظارت بر فرايندهاي کاري را بصورت تصويري و شماتيک فراهم مي نمايد. جهت اجراي مکانيزه فرايندها ، به سه رکن اصلي فرمها ، گردش کاريها و گزارشات نياز است. در خصوص فرمها، بستر نرم افزاري دوران (DSF) امکان ساخت و بکارگيري انواع فرمها را فراهم مي کند. در خصوص گزارشات ، سيستمهاي گزارش ساز و همچنين داشبورد مديريت دوران امکان ساخت انواع گزارشات را ارائه مي کنند. و در خصوص گردش کاریها ، موتور گردش کار دوران امکانات حرفه ای برای پیاده سازی فرایندهای سازمانی را فراهم می نماید

  7. مدیریت فرایند تجاری علاوه بر خودکارسازی گردش کار قابلیتهای دیگری را فراهم کرده‌است این قابلیتها به سازمانها این امکان را می‌دهند که بتوانند فرایندهای بیشتری را کنترل کنند. برخی از مزایای استفاده از BPM به شرح زیر می‌باشد:

    مستندسازی و تعریف فرایندها: استانداردهایی مانند BPMN امکان مستندسازی فرایندها را فراهم می‌نماید.
    خودکار سازی اجرای فرایندها: با BPM تمام قوانین و منطق‌های تجاری سازمان اتوماتیک خواهند شد.
    شناسایی فرصتها و بهبود فرایندها: همچنین BPM معیارهایی را فراهم می‌کند برای اندازه‌گیری هزینه فرایندها و زمان اجرا که در این صورت بهینه‌سازی بر اساس نتایج واقعی خواهد بود.
    حذف فعالیتهای غیر ضروری: در BPM به کمک مدلسازی فرایندها، سازمانها می‌توانند فرصتی برای حذف کارهای غیر ضروری داشته باشند.
    کنترل کارایی فرایندهای در حال اجرا: BPM با ابزارهای نظارتی امکان نظارت وضعیت فرایندها را ممکن می‌سازد در نتیجه این کنترل باعث ثبات و سازگاری فرایندها برای رسیدن به کیفیت بیشتر و بهینه کردن آنها برای کارایی بیشتر می‌شود همچنین قابلیت اندازه‌گیری آنها باعث می‌شود که دید مدیریتی بهتری داشته باشیم.
    همکاری مشتری‌ها و شرکا در فرایندهای تجاری: BPM امکان همکاری مشتریان و شرکا را از خارج از سازمان فراهم می‌کند؛ و برای فرایندهایی که در خارج از محدوده سازمان قرار دارند. بسیار کاربردی خواهد بود.
    کاهش منابع مورد نیاز: فرایندهای کسب و کار به افراد و منابع بسیاری نیاز دارند تا اجرا شوند. BPM می‌تواند تعداد منابع مورد نیاز برای یک فرایند را کاهش می‌دهد
    افزایش هماهنگی: BPM هماهنگی بین بخش‌های مختلف یک شرکت را از بعد جغرافیایی بهبود می‌بخشد.
    افزایش سرعت اجرای سیکل فرایندها: BPM با کاهش زمان اجرای فرایندها و امکان اجرای موازی آنها سرعت کسب و کار را بهبود می‌دهد.
    افزایش رضایتمندی مشتری: با کاهش زمان اجرا و اطمینان از درستی آنها باعث می‌شود که مشتریان سریعتر و اسانتر به نیازمندی‌های خودشان برسند.
    چابکی سازمان: BPM این امکان را برای سازمانها فراهم می‌کند که در صورت تغییر شرایط به راحتی بتوانند تغییرات را در فرایندها اعمال کنند. به این ترتیب به حفظ موقعیت سازمان در بازار رقابتی کمک می‌نماید.

  8. با توجه به اينكه مديريت تجاري اين سيستم خيلي مهم و حساس است از ورود تا زماني كه بدست مشتري ميرسد و خدماتي كه به مشتري داده ميشه و جلب رضايت مشتري براي حفظ مشتري كه آينده شركت مربوط به خلق مشتري است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *