Skip to main content

آشنایی با فن بازار ها و نقش آن ها در تجاری سازی فناوری ها

آشنایی با فن بازار ها و نقش آن ها در تجاری سازی فناوری ها

در ایران نیز همچون بسیاری از کشور های دیگر، دانشگاه ها، موسسه ها و پژوهشگاه های زیادی تحقیقات گسترده ای را در عرصه های مختلف علوم نوین انجام می دهند که ایجاد فناوریی های گوناگون حاصل اجرای این پژوهش ها می باشد. بطور مثال؛ در حوزه بیوتکنولوژی گیاهی سالیانه تحقیق های فراوانی در مورد کشت بافت گیاهان باغی و زراعی انجام می شود و روش های تکثیر بسیاری از گیاهان از طریق بهینه سازی محیط های درون شیشه ای بدست می آید. تولید بذر مصنوعی، تولید گیاهان تراریخته، انگشت نگاری گیاهان باغی و زراعی و ده ها فناوری دیگر حاصل تحقیق ها در بخش گیاهی و زیست فناوری می باشد. اما یکی از مسایل مهم کشور ما در حوزه فناوری ‌های نوین باقی ماندن طرح‌ ها و فناوری های نوآورانه در حوزه‌ های تحقیقاتی، آزمایشگاهی و دانشگاهی و صنعتی نشدن بسیاری از ایده‌ ها و عدم ورود آن ها به بازار است. اگرچه توسعه علم و فناوری مهمترین زیر بنای توسعه اقتصادی می باشد اما، قابلیت یک سیستم اقتصادی در کاربردی کردن پژوهش ‌ها و استفاده از پژوهش ها برای حل مشکل های واقعی و هم چنین جذب دانش فنی و تکنولوژیی به شیوه صحیح، می‌تواند باعث توسعه مبتنی بر دانش شود. مهم ترین بخش رونق فناوری در هر کشور تجاری سازی آن به نحوی است که صاحبان سرمایه را تشویق به سرمایه گذاری در این حوزه نموده و متقابلا موجب رونق اقتصادی هر چه بیشتر کشور گردد. امروزه سازوکار های متعددی برای تجاری سازی فناوری در جهان وجود دارد که متناسب با شرایط محیطی هر کشور یا منطقه به آن پرداخته می شود. «فن بازار» از جمله این سازوکار ها است؛ که به صورت گسترده ایی در آسیای جنوب شرقی مورد استفاده و بهره برداری قرار دارد.

در این مقاله سعی شده است که بطور مختصر، مفهوم و نقش فن بازار توضیح داده شود و چند فن بازار مهم در داخل و خارج از کشور معرفی گردد.

فن بازار چیست؟

فن بازار در حقیقت بازاری برای عرضه و فروش تکنولوژی می باشد. فن بازار ها نقشه واسطه ای را برای رساندن فناوری ها را به متقاضیان به عهده دارند و ارتباط های خوبی را بین تامین کنندگان تکنولوژی و خریداران آن برقرار می کند و اتصال های موثری از زیر ساخت های حمایتی شامل سازمان ها و موسساتی که با مبادله های تکنولوژی مرتبط می باشند مانند شبکه نوآوری ملی برقرار می نمایند، تا بتوانند فرایند مبادله های تکنولوژی را انجام پذیر نمایند. ایجاد اولین فن بازار ها به کشور های شرق و جنوب شرق آسیا بر می گردد. این کشور ها که در ابتدا خود تولید کننده فناوری نبودند از شیوه انتقال فناوری استفاده کرده و با بنا کردن فن بازار های بین المللی در کشور خود بستر حضور شرکت های بزرگ و چند ملیتی را در آن ها فراهم کردند و بدین طریق جریان انتقال تکنولوژی را در این کشور ها ایجاد نمودند.  ساختار های ایجاد شده از فن بازار ها در این کشور ها به Technomarket  یا Technomart معروف هستند.

بطور خلاصه یک فن بازار دارای نقش های مهمی همچون بهره برداری از تکنولوژی و پتنت های استفاده نشده، مبادله تکنولوژی و نقش واسطه گری بین عرضه کنندگان و متقاضیان، ارائه ارتباط های مرتبط با تکنولوژی همچون شیوه های تجارت و تجاری سازی فناوری ها و بازاریابی برای آن ها و خدمات پشتیبانی همچون جستجوی عرضه کننده و متقاضی تکنولوژی و خدمات مالی می باشد. با توجه به نقش های گفته شده برای فن بازار ها می توان آن ها را به سه دسته کلی تقسیم کرد. فن بازار های اطلاعات؛ که در این فن بازار ها تنها اطلاعات تکنولوژی به مخاطبان عرضه می شود، فن بازار های مشاوره؛ که طرفین معامله تکنولوژی  مشاوره های فنی و حقوقی و بازار می دهند و فن بازار های ترکیبی؛ که هر دو وظیفه بالا را همزمان انجام می دهند.

منابع:

اصغرنیا، مجتبی. ۱۳۸۴. فن بازار چیست؟. نشریه پارک فناوری پردیس. شماره ۱۰. صفحه۵۲-۵۴.

سالاری، امین; روح…، سهرابی و سید جمال الدین حسینی. ۱۳۸۲ .فن بازار، بستر مبادلات فناوری. پارک فناوری پردیس با همکاری نشر آتنا. ۱۰۰صفحه.

ضیایی، مظاهر.۱۳۸۷.دانش، نوآوری و توسعه دانایی محور_ نگاهی به نقش سازمان های پژوهش و فناوری. پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی. ۲۲۲ صفحه.

ضیایی پرور، حمید. ۱۳۸۸. توسعه دانایی محور. همشهری آنلاین. کد مطلب ۱۰۱۶۴۸.

معصومی، جواد.۱۳۸۳ . فن بازار؛ ابزار توسعه دانایی محور .نشریه پارک فناوری پردیس. شماره ۵و۶. صفحه۴۶-۴۹.

ملکی فر، عقیل و رضا صفایی. ۱۳۸۲.فن بازار رویکردی نو به تجارت فناوری و بازار سازی برای دستاوردهای تحقیقاتی. موسسه فرهنگی انتشاراتی آتیه.

کاربرد های زیست فناوری در صنعت و معدن. کمیته ترویج و ارتباطات. ستاد توسعه زیست فناوری. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری.

فن بازار ملی ایران.http:// www.techmart.ir /

فن بازار سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران http:// www.fanbazzar.irost.org /.

Shanghai Technology Transfer & Exchange (STTE). http://www.stte.sh.cn/

The Confederation of Indian Industry (CII). http://www.cii.in/

THE REPUBLICAN CENTRE FOR TECHNOLOGY TRANSFER (RCTT).http:// www.ictt.by/

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!