Skip to main content

آشنایی با برخی از فن بازار های ملی و بین المللی

در ادامه آشنایی با فن بازار ها و نقش آن ها در تجاری سازی فناوری ها، در این نوشته در مورد برخی از فن بازار های مهم ملی و بین المللی  صحبت خواهیم کرد.

فن بازار ملی ایران

فن بازار ملی ایران در دفتر همکاری های فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده و متولی برگزاری نمایشگاه های فن بازار ملی ایران در هفته پژوهش می باشد. فن بازار ملی ایران در جهت جمع آوری و تدوین بانک های اطلاعاتی فعالیت می کند و حمایت ها و خدمات لازم را در حوزه های مرتبط با فناوری ارائه می دهد.  سایت اینترنتی این فن بازار دارای لینک ها و بخش های مختلفی همچون :

آشنایی با برخی از فن بازار های ملی و بین المللی

در لینک راهنمای این سایت راهنمایی های لازم همچون راهنمای ثبت نام، ثبت محصول، ثبت پیشنهاد فناوری و ثبت تقاضای فناوری، جهت استفاده از خدمات این فن بازار قرار داده شده است. عضویت در این سامانه و استفاده از خدمات اینترنتی این فن بازار رایگان می باشد. در بخش جشنواره ها، گزارش های جشنواره های برگزار شده توسط این سازمان قرار داده شده است. فن بازار ملی ایران با فن بازار های آسیا و اقیانوسیه (APCTT)، کنفدراسیون صنایع هند (CII) و مرکز عمومی انتقال فناوری بلاروس   ( RCTT)دارای همکاری می باشد. دسترسی به سایت اینترنتی این سازمان از طریق آدرس www.techmart.ir میسر می باشد.

فن بازار آسیا و اقیانوسیه (APCTT)

این فن بازار در سال ۱۹۷۷ در استان بنگلر هندوستان و با هدف تسهیل در فرآیند انتقال تکنولوژی در منطقه آسیا و اقیانوسیه تشکیل شد. در سال ۱۹۹۳ اداره مرکزی این سازمان به دهلی نو منتقل شد و هم اکنون نیز در آن جا مستقر می باشد. مهمترین هدف های این سازمان انتقال تکنولوژی، بستر سازی برای توسعه ابداع ها و فناوری های نو  و مدیریت این ابداع ها و فناوری های ذکر شده است. از جمله فعالیت های این سازمان انجام خدمات مشاوره ای در زمینه های گوناگون همچون تاسیس موسسه ها و بنگاه ها، توسعه منابع انسانی و مشاوره های اقتصادی می باشد. سایت اینترنتی این فن بازار دارای خدمات متنوع و گسترده ای است و امکان استفاده از خدمات این سازمان را از طریق اینترنت فراهم کرده است. دسترسی به سایت اینترنتی این سازمان از طریق آدرس www.apctt.org امکان پذیر است.

کنفدراسیون صنایع هند (CII)

کنفدراسیون صنایع هند CII، با هدف ایجاد و تقویت محیطی مناسب جهت رشد و توسعه صنایع در کشور هند و نیز ارتقای سطح همکاری بین صنعت و دولت در این کشور تأسیس شده است. این کنفدراسیون بعنوان سازمانی غیردولتی و غیرانتفاعی، نقشی کلیدی در فرآیند توسعه کشور هند دارد. این فن بازار با بیش از ۱۲۰ انجمن غیر دولتی(NGO) اقتصادی در سرتاسر هندوستان دارای همکاری می باشد و بعنوان اولین انجمن کسب‌ وکار هند بیش از ۱۱۴ سال پیش تاسیس شده است. این سازمان دارای ۶۵ مرکز در هندوستان می باشد و هم‌اکنون دارای بیش از ۷۸۰۰ سازمان دولتی و خصوصی عضو و بیش از ۹۰۰۰۰ عضو غیرمستقیم در سطح کشور هند است. فعالیت های بین المللی این سازمان نیز رو به گسترش می باشد بطوری که دارای دفاتری در کشورهای

  • استرالیا
  • اتریش
  • چین
  • فرانسه
  • آلمان
  • ژاپن
  • سنگاپور
  • بریتانیا 
  • ایالات متحده و
  • دارای همکاری با ۲۲۳ سازمان در ۹۰ کشور می باشد.

این سازمان دارای همکاری های مشترک با فن بازار ملی ایران است. سامانه اینترنتی این سازمان با آدرس www.cii.in قابل دسترسی است.

مرکز عمومی انتقال فناوری بلاروس (RCTT)

مرکز عمومی انتقال فناوری بلاروس، RCTT ، در سال ۲۰۰۳ با حمایت کمیته ملی علم و فناوری، آکادمی ملی علوم جمهوری بلاروس، برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) تاسیس شد. هدف اساسی این مرکز، ارتقای همکاری بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان فناوری های جدید و نیز صاحبان سرمایه است. از جمله فعالیت های این سازمان تهیه بانک اطلاعاتی ابداع ها و فناوری های نوین در جهت انجام خدمات انتقال تکنولوژی به متقاضیان می باشد. اجرای دوره های آموزشی در زمینه های تحقیق، ابداع و توسعه و انجام خدمات مشاوره ای به نوآوران از جمله خدمات این سازمان می باشد. سایت این سازمان از طریق آدرس www.ictt.by قابل مشاهده است.

 مرکز انتقال و تبادل فناوری شانگهای  (STTE)

مرکز انتقال و تبادل فناوری شانگهای STTE ، به‌صورت مشترک توسط وزارت علوم و فناوری چین و دولت محلی شانگهای چین، به‌عنوان اولین فن‌بازار دائمی و خصوصی در چین راه‌اندازی گردیده است. مأموریت این مرکز، ارتقا سطح تبادلات در حوزه فناوری ‌های جدید و نیز محصول های دانش‌بنیان در سطح مناطق مختلف در درون چین و همچنین در خارج از این کشور و نیز ارائه خدمات و تسهیلات جهت تسریع در فرآیند صنعتی‌سازی و تجاری سازی یافته‌های علمی است.  این سازمان دارای ۴۵ کارمند، ۳۸ محقق دانشگاهی و ۲۲ متخصص در زمینه تحقیق و توسعه (R&D) می باشد. متخصصانی که زمینه های مختلف علم و فناوری همچون :

  • مکانیک
  • الکترونیک
  • شیمی
  • داروسازی
  • علوم زیستی
  • مدیریت و
  • اقتصاد را در این سازمان پوشش می دهند.

تا پایان سال ۲۰۰۸ مرکز انتقال و تبادل فناوری شانگهای، بیش از ۱۰۰۰ واسطه متخصص در امر انتقال تکنولوژی را آموزش داده به نقاط مختلف شهر شاهنگهای و صنایع مختلف اعزام کرده است. جمع آوری درخواست های عرضه فناوری و تقاضای فناوری و پیگیری آن ها، تهیه برنامه های اقتصادی و تجاری برای طرح ها، تشخیص مسائل و مشکلات مربوط به فناوری ها و کمک در حل مسائل و برگزاری نشست های بین المللی جهت تبادل اخبار و کمک به توسعه فناوری از جمله خدمات این سازمان می باشد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!