در ادامه آشنایی با فن بازار ها و نقش آن ها در تجاری سازی فناوری ها، در این نوشته در مورد برخی از فن بازار های مهم ملی و بین المللی  صحبت خواهیم کرد.

فن بازار ملي ايران

فن بازار ملي ايران در دفتر همكاري های فناوری رياست جمهوری ايجاد شده و متولی برگزاری نمايشگاه های فن بازار ملی ايران در هفته پژوهش می باشد. فن بازار ملی ايران در جهت جمع آوری و تدوين بانك های اطلاعاتی فعاليت می كند و حمايت ها و خدمات لازم را در حوزه های مرتبط با فناوری ارائه می دهد.  سايت اينترنتی اين فن بازار دارای لينک ها و بخش های مختلفی همچون :

آشنایی با برخی از فن بازار های ملی و بین المللی

در لينک راهنمای اين سايت راهنمايی های لازم همچون راهنمای ثبت نام، ثبت محصول، ثبت پيشنهاد فناوری و ثبت تقاضای فناوری، جهت استفاده از خدمات اين فن بازار قرار داده شده است. عضويت در اين سامانه و استفاده از خدمات اينترنتی اين فن بازار رايگان می باشد. در بخش جشنواره ها، گزارش های جشنواره های برگزار شده توسط اين سازمان قرار داده شده است. فن بازار ملی ايران با فن بازار های آسيا و اقيانوسيه (APCTT)، كنفدراسيون صنايع هند (CII) و مركز عمومی انتقال فناوری بلاروس   ( RCTT)دارای همکاری می باشد. دسترسي به سايت اينترنتی اين سازمان از طريق آدرس www.techmart.ir ميسر می باشد.

فن بازار آسيا و اقيانوسيه (APCTT)

اين فن بازار در سال ۱۹۷۷ در استان بنگلر هندوستان و با هدف تسهيل در فرآيند انتقال تكنولوژی در منطقه آسيا و اقيانوسيه تشكيل شد. در سال ۱۹۹۳ اداره مركزی اين سازمان به دهلی نو منتقل شد و هم اكنون نيز در آن جا مستقر می باشد. مهمترين هدف های اين سازمان انتقال تكنولوژی، بستر سازی برای توسعه ابداع ها و فناوری های نو  و مديريت اين ابداع ها و فناوری های ذكر شده است. از جمله فعاليت های اين سازمان انجام خدمات مشاوره ای در زمينه های گوناگون همچون تاسيس موسسه ها و بنگاه ها، توسعه منابع انسانی و مشاوره های اقتصادی می باشد. سايت اينترنتی اين فن بازار دارای خدمات متنوع و گسترده ای است و امكان استفاده از خدمات اين سازمان را از طريق اينترنت فراهم كرده است. دسترسی به سايت اينترنتی اين سازمان از طريق آدرس www.apctt.org امكان پذير است.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -475

كنفدراسيون صنايع هند (CII)

كنفدراسيون صنايع هند CII، با هدف ايجاد و تقويت محيطی مناسب جهت رشد و توسعه صنايع در كشور هند و نيز ارتقای سطح همكاری بين صنعت و دولت در اين كشور تأسيس شده است. اين كنفدراسيون بعنوان سازمانی غيردولتی و غيرانتفاعی، نقشی كليدی در فرآيند توسعه كشور هند دارد. اين فن بازار با بيش از ۱۲۰ انجمن غير دولتي(NGO) اقتصادی در سرتاسر هندوستان دارای همكاری می باشد و بعنوان اولين انجمن كسب‌ وكار هند بيش از ۱۱۴ سال پيش تاسيس شده است. اين سازمان دارای ۶۵ مركز در هندوستان می باشد و هم‌اكنون دارای بيش از ۷۸۰۰ سازمان دولتی و خصوصی عضو و بيش از ۹۰۰۰۰ عضو غيرمستقيم در سطح كشور هند است. فعاليت های بين المللی اين سازمان نيز رو به گسترش می باشد بطوري كه دارای دفاتری در كشورهای

  • استراليا
  • اتريش
  • چين
  • فرانسه
  • آلمان
  • ژاپن
  • سنگاپور
  • بريتانيا 
  • ايالات متحده و
  • دارای همكاری با ۲۲۳ سازمان در ۹۰ كشور می باشد.

اين سازمان دارای همكاری های مشترک با فن بازار ملی ايران است. سامانه اينترنتی اين سازمان با آدرس www.cii.in قابل دسترسی است.

مركز عمومي انتقال فناوري بلاروس (RCTT)

مركز عمومي انتقال فناوری بلاروس، RCTT ، در سال ۲۰۰۳ با حمايت كميته ملی علم و فناوری، آكادمی ملی علوم جمهوری بلاروس، برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) تاسيس شد. هدف اساسی اين مركز، ارتقای همكاری بين مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان فناوری های جديد و نيز صاحبان سرمايه است. از جمله فعاليت های اين سازمان تهيه بانک اطلاعاتی ابداع ها و فناوری های نوين در جهت انجام خدمات انتقال تكنولوژی به متقاضيان می باشد. اجرای دوره های آموزشی در زمينه های تحقيق، ابداع و توسعه و انجام خدمات مشاوره ای به نوآوران از جمله خدمات اين سازمان می باشد. سايت اين سازمان از طريق آدرس www.ictt.by قابل مشاهده است.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -476

 مركز انتقال و تبادل فناوري شانگهای  (STTE)

مركز انتقال و تبادل فناوری شانگهای STTE ، به‌صورت مشترک توسط وزارت علوم و فناوري چين و دولت محلي شانگهای چين، به‌عنوان اولين فن‌بازار دائمی و خصوصی در چين راه‌اندازي گرديده است. مأموريت اين مركز، ارتقا سطح تبادلات در حوزه فناوری ‌های جديد و نيز محصول های دانش‌بنيان در سطح مناطق مختلف در درون چين و همچنين در خارج از اين كشور و نيز ارائه خدمات و تسهيلات جهت تسريع در فرآيند صنعتی‌سازی و تجاری سازی يافته‌های علمی است.  اين سازمان دارای ۴۵ كارمند، ۳۸ محقق دانشگاهی و ۲۲ متخصص در زمينه تحقيق و توسعه (R&D) مي باشد. متخصصانی كه زمينه های مختلف علم و فناوری همچون :

  • مكانيک
  • الكترونيک
  • شيمي
  • داروسازی
  • علوم زيستی
  • مديريت و
  • اقتصاد را در اين سازمان پوشش می دهند.

تا پايان سال ۲۰۰۸ مركز انتقال و تبادل فناوری شانگهای، بيش از ۱۰۰۰ واسطه متخصص در امر انتقال تكنولوژی را آموزش داده به نقاط مختلف شهر شاهنگهای و صنايع مختلف اعزام كرده است. جمع آوری درخواست های عرضه فناوری و تقاضای فناوری و پيگيری آن ها، تهيه برنامه های اقتصادی و تجاری برای طرح ها، تشخيص مسائل و مشكلات مربوط به فناوری ها و كمک در حل مسائل و برگزاری نشست های بين المللی جهت تبادل اخبار و كمک به توسعه فناوری از جمله خدمات اين سازمان می باشد.


 

مهیاررهامی

نویسنده : جناب آقای مهیار رهامی

مطلب قبلیمطلب بعدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *